jaguarxe25

Gentz on the move. Jaguar XE 2.5T

Waar zouden we zijn zonder schouderklopje. Een good old, “goed gedaan jongen”. Je ouders deden het, het werd voortgezet op de lagere school middels een sticker op je hand of het eervol rond mogen brengen van de melk. Ook op carrièretechnisch gebied verlangen we zo nu en dan naar iets extra’s. Opslag bijvoorbeeld, of een stapje omhoog doen ten opzichte van je collega’s in de voedselketen. Dat ‘t ook anders kan bewijst Jaguar. In plaats van de zoveelste vertrouwde keuze voor een Duitser, schuif jij je casual chino aan het einde van een lange vrijdag namelijk in een XE. En ja, dat is ten opzichte van C, 3 of A4 een erg lekkere bonus.

_dsc0031-kopie

Want ondanks dat de naam nog steeds dezelfde decadentie en statuur uitstraalt als vroeger, heeft Jaguar sinds vorig jaar een zakelijke doch flamboyante speler neergezet in de luxere middenklasse. Een gentleman in maatpak, maar met op papier een paar kekke stappers onder zijn romp. Vergeet de giga-XJ, met zijn houten sigaren salon en drieënzestig koeienhuiden als interieur van weleer: Dit is een Jag voor jongens, in plaats van mannen.

_dsc0027-kopie

Zo huisvest ‘ie onder zijn strakke en gelikte jas een afgetraind chassis dat grotendeels is opgetrokken uit aluminium, is-ie enkel leverbaar met volbloed motoren en gaan de aandrijfkrachten standaard naar de achterwielen. En tjah, dat is een regelrecht premium receptuur. Alsof Jaguar een heerlijke hamburger heeft gebakken, maar dan wel met een unieke en eigen saus. Een saus waarbij het hoofdingrediënt bestaat uit dynamiek, en de kaas is verrijkt met een flinke scheut finesse.

_dsc0117

Iets dat meteen duidelijk wordt na het plaatsnemen achter het stuur. Een fantastisch ogend dashboard wacht je op terwijl ‘Midnight Blue’ geperforeerd lederen stoelen je meteen vastgrijpen. Een puike zithouding, die is zo gevonden. Zo is het fraaie stuurwiel riant verstelbaar, kan de bestuurdersstoel lekker ver naar beneden en voel je je al vrij snel versmelten en één worden met de auto. Een zakelijk sfeertje overheerst, maar wordt her en der opgevijzeld met high tech als een fraai multimedia- en navigatiesysteem, glossy afwerkingsdetails en een stukje verbluffend vernuft als een draaiknop ten behoeve van de automatische transmissie.

_dsc0074

Wat daar vernuftig aan is? Omdat ‘ie als een koning tevoorschijn komt zodra je de Jag tot leven wekt! Alsof Michael Jackson in zijn hoogtijdagen omhoog rijst vanuit het podium. Koekeloeren we verder dan zien we prachtig stiksel, chique ventilatieroosters met chromen details en daarin gekerfd ‘Jaguar’ en een stuurwiel met schakelaars ten behoeve van de cruise control, het multimediasysteem en de stuurwielverwarming. Kritiek hebben we echter ook. Zo zien we luidsprekers met daarop prijkend het Meredian logo, maar bleek dit uiteindelijk het minder klinkende ‘budget audiosysteem’ te zijn, blonk het multimediagedeelte ook niet uit qua respons en mogelijkheden en dien je ook daar te opteren voor een 10.2 inch groot exemplaar met SSD geheugen. Dan wordt het natuurlijk super, maar vergeet dan zeker even niet het prijskaartje van ons testexemplaar. Daar vraagt Jaguar namelijk 70.000 Euro voor..

_dsc0078

Waar die centjes dan wél in zitten? In een beer van een motor! Een 2.0 Turbo die Jaguar aanduidt als 2.5T. Dat betekent dat je niet over de standaard 200 paarden van de 2.0 motor beschikt, maar over maar liefst 240 stuks. Kijk, dat zijn cijfers! In combinatie met de razendsnelle 8-traps automaat (jawel, dezelfde die BMW en Audi ook gebruikt), knalt deze Jag in 6.8 seconden naar de 100 km/u en gooit ‘ie z’n kilt pas bij 250 km/u in het vuur. Zoals het premium bolide daarnaast betaamt, laat hij zijn krachten los op de achterwielen en jeetje; wat heeft Jaguar daar een paar goede designers en finetuners op gezet.

_csc0094

De XE, die veegt qua dynamiek en finesse namelijk de vloer aan met de gevestigde orde. Vergeet het voorspelbare van de BMW 3-serie, het comfortabele randje van de C-klasse of het onderstuurde karakter van de Audi A4: De XE is dé dynamische partner van dit moment. Is-ie op de snelweg qua karakter vrij inwisselbaar; zodra de eerste bocht zich aandient verschijnt er al snel een big smile op ons gezicht. Bij het insturen hoeft de XE geen moment na te denken wat ‘ie gaat doen. De voortrein bijt zich vast in het asfalt, het stuurwiel communiceert vervolgens als een op hol geslagen jekko en wie het gaspedaal goed weet te doseren gebruikt ‘m doodeenvoudig als een extra stuur. Met name het complete gebrek aan bodyroll is opmerkelijk. Je krijgt haast het gevoel onderweg te zijn in een auto die opereert in een geheel andere klasse. En nee, dan niet een luxer segment, maar meer een sportiever. Auto’s als de Subaru BR-Z of de iconische Nissan 370Z. Die kennen eenzelfde strakheid voor wat betreft de carrosserie.

_dsc0106

Push de Brit tot de max, zelfs dan blijft ‘ie uiterst keurig. Slechts een lichtelijk opzij schuivend kontje herinnert je dan aan zijn achterwielaangedreven en gelikte body. Fijn is daarnaast ook het gegeven dat de XE geen overdreven stugge auto is geworden. Ja, hij is de meest dynamische van dit moment, maar nee, zeker niet de meest oncomfortabele. De goede stoelen helpen hier ook aan mee, net als de stilte in het interieur eenmaal op snelheid. Die Jaguar XE, dat is dan ook een meer dan welkome speler in een markt die vraagt om verfrissing. Iets meer decadentie en een eisenpakket dat wordt samengesteld door de ijverige gentleman met smaak en stijl. En oja: voor de veelrijders is er tevens een smaakvolle blend van potente dieselmotoren leverbaar. Instappen? Dat doe je vanaf €41.250,-.

_dsc0073-2

FacebooktwitterFacebooktwitter