Jeep Cherokee Limited 2.2

Gentz on the move: Jeep Cherokee Limited 2.2 CRD

Het roer omgooien, dat is wat de Italianen een aantal jaren geleden deden in de Amerikaanse auto-industrie. Na het overmaken van de nodige cash werd het Fiat-concern namelijk de nieuwe eigenaar van Chrysler en daarmee ook Jeep. Jawel, pasta met bacon en Pavarotti in duet met Bruce Springsteen. Het kán! Of niet? Nou, ja, want sinds die eigenlijk best wel historische overname, plust met name Jeep in het aantal verkopen. De Italianen begrijpen namelijk als geen ander wat de Europese auto-industrie verlangt en dat was zeker nodig om ook buiten de States enigszins goede verkoopaantallen te scoren. En mochten de Italiaanse invloeden in het ‘Amerikaanse’ nog niet genoeg zijn, de complete Jeep line-up is uitgerust met dieselmotoren. Geen sjoemeldiesel, maar krachtpatsers. Agentz kroop onlangs achter het stuur van zo’n nieuwe Jeep en was blij verrast.

_DSC0800

De Cherokee stond op ons te wachten bij het Fiat Chrysler Automobiles concern in Lijnden. Een als Limited uitgevoerd exemplaar dat is voorzien van een krachtige en gloednieuwe 2.2 CRD dieselmotor. Een belangrijk blok, aangezien deze moderne machine ook zijn weg zal vinden richting de langverwachte Giulia. De eerste indruk is in ieder geval dik in orde. De Cherokee oogt eigenzinnig, chique en sportief tegelijk, maar doet je gelijktijdig ook compleet niet meer denken aan de Cherokee van weleer. Dat was een offroad karakterbak waarbij vorm overduidelijk de functie volgde en subtiliteit enkel werd gevonden in een lage gearing. Gelukkig maar, want met keiharde concurrentie uit de hoek van BMW, Mercedes-Benz en Audi red je het daar niet mee.

_DSC0764

Ja, dat lees je goed; de concurrentie voor de Jeep Cherokee moet gezocht worden in de premium-hoek van de automotive industrie. Het Spartaanse van weleer liet het Fiat Chrysler concern namelijk achter zich. Een goede zet, want op onbehouwen Amerikaans, daar zit het publiek niet meer op te wachten. Imponeren, dat is wat de Cherokee dan ook doet. Zo oogt niet alleen het exterieur chique en verfijnd, maar ook het binnenste. Aldaar tref je enkel de mooiste materialen aan en baad je in pure weelde met goodies en gadgets die je normaliter niet verwacht. Het afwerkingsniveau is daarnaast uitstekend te noemen. Alles steekt netjes en degelijk in elkaar en met name de overdaad aan leder in het binnenste is fraai.

_DSC0777

Na het instellen van een goede zitpositie hebben we wel meteen al een puntje van kritiek te pakken. De verstelling van het – verder erg lekker in de hand liggende – stuurwiel laat namelijk te wensen over. Zo is de positionering ervan een beetje ‘busjes-achtig’ en hadden wij ‘m graag meer richting ons bovenlijf getrokken. Voor de rest is het echter top gesteld. De forse stoelen zitten erg goed, bieden een meer dan prima ondersteuning en zijn in deze luxe Limited uitvoering zelfs uitgerust met stoelverwarming én koeling! Heerlijke features die je bovendien fancy bedient via het UConnect multimedia- en navigatiesysteem.

_DSC0781

En over fancy gesproken; Jeep doet niet aan halfbakken technologie. Zo ontdekken we al snel de beats van het boombastische Alpine audiosysteem, zien we een breed scala aan knopjes en snufjes en bespeuren we op de optielijst de toevoeging ‘Technology Pack’. Een pakket dat een hoop veiligheidsfeatures aan de Cherokee toevoegt, waaronder een state of the art adaptieve cruise control. Een full monty exemplaar dat niet alleen op snelheid zijn kunsten bewijst, maar ook in de file! Zo rijdt de Cherokee naar wens geheel zelf file, en heeft ‘ie ook geen enkele moeite met het afleggen van een bochtig parcours door meer stedelijk gebied. Erg lekker, en behoorlijk vertrouwenwekkend. Zeker in combinatie met de heerlijk comfortabele automaat en rustig tokkelende dieselmotor.

_DSC0779

Een motor die overigens prima raad weet met de wel wat aan de maat zijnde Jeep. Zo weegt ‘ie rijklaar dik 1900 kg, maar blijkt al snel dat de 200 pk sterke MultiJet machine krachtig genoeg is. Leuk weetje: dit prettig tokkelende dieseltje, met een bescheiden inhoud van 2.2L, zal ook zijn opwachting maken in de langverwachte Alfa Romeo Giulia. Maar, back to the Jeep. Het blokje is standaard gekoppeld aan een zijdezachte 9-traps automaat die ook wordt gebruikt door Range Rover. Een ingenieus apparaatje dat het flexibele karakter van de motor prima ondersteunt en de Cherokee niet alleen helpt aan aansprekende prestaties, maar ook efficiency. Zo dendert ‘ie in 8.5 seconden naar de 100 km/u, maar neemt hij desondanks genoegen met een aangenaam testgemiddelde van 1 op 15. En ja, dat is zeker niet slecht gezien de luxe, kracht, aandrijving en prestaties.

_DSC0767

Maar… hoe rijdt ‘ie!? Nou, behoorlijk aangenaam mogen wij wel stellen. De Cherokee is in de verste verte niet meer een Jeep van weleer, maar een degelijke, comfortabele en zelfs een tikkeltje dynamische metgezel die zijn mannetje staat tegenover de concurrentie. Het plaatje klopt. De demping is goed, de vering is goed, de besturing is goed en ook het gevoel dat ‘ie je geeft is dik in orde. Het is een echt ‘premium’ aanvoelende machine die meer in lijn loopt met de luxueuze topper Grand Cherokee, dan met de Compassen en Patriots van weleer. Maar, is het dan nog wel een Jeep? Dat zeker! Aan boord waan je je namelijk een king of the road, zowel on- als offroad, want ja; ook naast het veilige, voorspelbare, maar saaie asfalt staat de Cherokee dankzij z’n AWD aandrijving z’n mannetje.

_DSC0782

We kunnen dan ook niet anders concluderen dan dat de Italiaanse invloeden van papa Fiat een meer dan uitstekende invloed op het All American Jeep heeft gehad. Kon Jeep in het verleden enkel met hun Grand Cherokee opboksen tegen de Duitse en Engelse concurrentie, de nieuwe Cherokee met zijn puike voorkomen, aansprekende aandrijflijn en goede prijs doet dat nu ook. De Cherokee is een serieus alternatief voor de Discovery’s, X3’en Q5’jes, en troeft ze op sommige gebieden zelfs af. Denk hierbij aan het aantrekkelijke Technology Pack en zijn prijs. Zo rijd je een fully loaded exemplaar voor net iets meer dan zestig ruggen. Of het ook iets minder mag zijn? Dan heeft Jeep ook een 140 pk sterke diesel met voorwielaandrijving en een handbak in de prijslijst opgenomen. Maar geloof ons; je wilt deze!

FacebooktwitterFacebooktwitter