Lexus-NX-300H-F-Sport-Agentz

Gentz on the move: Lexus NX300H F-Sport

Als je thans op zoek bent naar een kekke crossover met een onbesproken imago, dan is het zaak de gangbare Duitsers rechts te laten liggen. De kekste, die komt namelijk uit Japan! Dit is de NX300H van Lexus. Een nieuwe stap voor het innovatieve merk dat sinds vijfentwintig jaar synoniem staat voor absolute perfectie en innovatie. Met dit kleine broertje van de statige RX450H, wil het merk jonger bloed richting de showroom trekken. Agentz kroop achter het stuur en vroeg zich af of of een strak design, een promotieteam onder leiding van Will.i.Am en een gelikt pornorood interieur voldoende is om dat te bewerkstelligen.

Agentz-Lexus-NX300H-F-Sport (9)

De eerste kennismaking is zonder meer puik. Lexus Nederland gunde ons een smakelijke uitvoering in de gedaante van een spierwitte F-Sport. De sportiefste in de line up van de NX die met zijn gewijzigde grille, voorspoiler, achttien inch velgen en sportstoeltjes moet zorgen voor een agressiever voorkomen. Missie geslaagd, wat ons betreft. Het standaard L-Finesse design – met zijn scherpe hoeken en lijnen – draagt hij met sier, evenals de subtiele ‘F-Sport’ badges.

Agentz-Lexus-NX300H-F-Sport (6)

En nee, de veranderingen blijven niet enkel bij het optische. Zo is-ie als F-Sport uitgerust met stevigere – actieve – schokdempers en kan je het rijkarakter beïnvloeden met de Sport+ modus. De normale NX300H kent enkel de toevoeging ‘Sport’. Het interieur? Een oase van luxe, de mooiste materialen en een onderscheidend design. Lexus zet continu een nieuwe stap op het gebied van vormgeving, maar weet toch een familiegezicht te creëren. Zo is het sfeertje duidelijk GS en IS, maar is het design niet vergelijkbaar. Knap hoor!

Agentz-Lexus-NX300H-F-Sport (10)

Toch zou Lexus zichzelf tekort doen als de NX niet was afgeladen met meer gadgets dan de gemiddelde Apple store. Met name de mogelijkheid tot het draadloos opladen van je smartphone valt op. Zodra je telefoon dit toelaat (of als je ‘m uitrust met een speciaal verkrijgbaar hoesje), is het simpelweg wegleggen in de middenarmsteun voldoende om hem te voorzien van juice. Een Bluetooth verbinding met de auto doet de rest, net als het fraai klinkende Lexus audiosysteem. Wil je meer? Kies dan voor de fabelachtige speakertjes van Heer Mark Levinson.

Agentz-Lexus-NX300H-F-Sport (14)

Niet genoeg? Wat denk je er dan van dat ‘ie zelf file rijdt en netjes afstand houdt tot z’n voorligger middels een state of the art cruise control? Of dat jij je oogjes op het asfalt kan houden omdat hij alle belangrijke informatie projecteert op de voorruit? Lekker toch? En veilig, uiteraard. Het lekkerste bleek echter al snel de pure verwennerij van stuurverwarming. In combinatie met de eveneens verwarmde stoeltjes een haast onmisbare luxe gezien de testomstandigheden.

Agentz-Lexus-NX300H-mirror

Als we met de sleutel in de broekzak de aandrijfunit starten, blijft het angstvallig stil. Uiteraard, het is een Lexus-hybride en dat betekent power en efficiency. De NX beschikt over een 2.5 liter viercilinder motor die – in dit geval – ondersteund wordt door twee elektromotoren. Één die gepositioneerd is naast de normale benzinemotor en één die de achterwielen aandrijft. Vierwielaandrijving dus en geloof ons: dat is ontzettend lekker als je bijna 200 pk kwijt wilt in tien centimeter sneeuw.

Agentz-Lexus-NX300H-F-Sport (4)

Grip heeft ‘ie dan ook voldoende, maar echt imponeren doet de NX met zijn veelzijdige maar bovenal comfortabele karakter. En nee: verwacht daarom geen slappe dweil, maar een uitgebalanceerde metgezel die – waar nodig – best sportief uit de hoek kan komen. Uitnodigen doet ‘ie echter niet. Voor die beleving zal je toch echt een BMW of Audi equivalent moeten pakken. Toch is het een setting die uitstekend past bij het kloppende hart, zo blijkt. Snel als het moet, maar bovenal erg soepel. Gaaf detail: Waar voorgaande Lexi altijd een oogje in het zeil houden middels een stabiliteitssysteem, blijkt de NX over een – bijna – volledig uitschakelbaar systeem te beschikken. En ja, dat is erg vermakelijk in de sneeuw!

Agentz-Lexus-NX300H-F-Sport (3)

Lexus zet met de NX een puik stukje engineering weg. Een luxe softroader met vermogen, gadgets en een heerlijke dosis comfort. In tegenstelling tot zijn (veelal duurdere) concurrenten, combineert ‘ie deze eigenschappen daarnaast met een spaarzame inborst. Zo legde de NX op 1 liter benzine gemiddeld 15 km af. Iets dat vergelijkbaar is met een auto minder vermogende middenklasser. En ja, ook Audi heeft een Hybride, net als BMW, maar zo geavanceerd en doorontwikkeld als de Lexus? Absoluut niet.

Agentz-Lexus-NX300H-F-Sport (2)

De door ons gereden NX300H F-Sport had een prijskaartje van €69,435,-. Instappen doe je echter voor minder. Dat kan vanaf 46 mille. Houd er dan wel rekening mee dat de ‘300H’ dan enkel de voorwielen aandrijft. AWD kent een meerprijs. Later dit jaar wordt het motorenaanbod tevens uitgebreid met de 200T. Lexus’ eerste turbomotor die een vermogen levert van 238 pk. In combinatie met een 8-traps automaat, zal dit de meer ‘uitdagende’ motorisering worden voor sportievere gentz die ‘H’ niet hip vinden. Voor de rest is-ie dat gelukkig wél.

FacebooktwitterFacebooktwitter