Agentz-Lexus-RCF-2015 featured(4)01

Gentz on the move: Lexus RC F Luxury Edition

Met een statige pas van 60 km/u cruisen we over een verlaten landweg met enkel een minimaal schapenwolkje aan de verder strakblauwe horizon. De zon schijnt fel en doet de oranje lakkleur van onze bolide weerkaatsen op elk verkeersbord dat we passeren. Een zomers schouwspel dat treffend wordt aangevuld door de 18 speakers die de cabine verrijken met de zoetgevoicde jazzy tonen van Natalie Cole. Het is een sereen, zeldzaam maar tegelijkertijd ook behoorlijk curieus moment. De auto waarin waarin we rijden is namelijk verre van sereen. Het is een exoot, een meesterstuk, een échte Lexus, maar dan net even anders. Het is dé RC F.

Like en share de Facebookpagina van Agentz en misschien beleef jij de fabuleuze, 270 pk sterke Peugeot RCZ R een heel weekend lang! http://agentz.nl/win-een-weekend-rijden-in-de-270-pk-sterke-rcz-r/

Posted by Agentz on donderdag 11 juni 2015

Agentz-Lexus-RCF-2015 (5)

De Lexus RCF is een beest met de twijfelachtige charme van een prins. Het krachtige lijnenspel begint bij de weldadige motorkap die kracht, potentie en seks op wielen uitstraalt. Een soort van Lucas Garcez in startpositie voor de honderd meter sprint, in slip. Met zijn immense grille, gemeen kijkende LED koplampen en met de hand gesmede 19 inch wielen laat ‘ie niets over van elk wezen, stuk blik of stofje dat hij gaat passeren, al is kracht zeker niet het enige. Hoe langer je namelijk naar ‘m kijkt, des te esthetischer, stijlvoller en doordachter wordt ‘ie; L-Finesse noemt Lexus dat.

Agentz-Lexus-RCF-2015 (7)

Met de automatische cruise control ingesteld op 80 km/u, rijden we verder. Het volume van het smetteloze en fabuleuze Mark Levinson audiosysteem hebben we wat getemperd zodat het welvarende timbre van het immense motorblok zijn werk kan doen. Via het geopende moonroof dringt het geluid langzaam door tot het interieur. Een modern, tot in de puntjes afgewerkt geheel dat een krachtige en dynamische evolutie is van het standaard binnenste van de Lexus IS, de RC-F’s vierdeurs broeder. Zo is de middentunnel iets hoger gepositioneerd, zijn de fantastisch vormgegeven stoelen lager geplaatst en vinden we her en der door het interieur chique details als blauw stiksel, carbon onderdelen en een digitaal klokkenspel – dat direct afkomstig is uit de legendarische LFA – waar zelfs deze mannen jaloers op zijn.

Agentz-Lexus-RCF-2015 (8)

Het meest in het oog springend is echter de aluminium Drive Mode Selector. Hiermee verander je op afroep het karakter van de RC F en heb je daarbij de keuze uit de standen ECO, Normal, Sport en Sport+. De inborst van de motor, de stuurinrichting en de versnellingsbak welteverstaan, want het onderstel, dat kent bij Lexus ‘slechts’ één setting. Puik! Terwijl we namelijk de nodige kilometers in ECO Mode onder ons door laten gaan, blijkt de RC F een zeer verfijnde GT die eenzelfde verfijning kent als alle andere Lexi. Stil, uitgebalanceerd en sereen met een stukje finesse dat je niet vindt bij de veelal Duitse concurrentie. Opvallend is daarnaast de matige consumptie, want 1 op 11 à 12 is op dit soort momenten echt geen utopie.

Agentz-Lexus-RCF-2015 (11)

En ja, dat is regelrecht bizar, want het motorblok dat schuilgaat onder die machtige motorkap is er één gecreëerd door Japanse Goden. Een V8 met een inhoud van vijf liter, 32 Titanium kleppen en techniek die bij lage toerentallen zorgt voor efficiency. Ja, je leest het goed, enige vorm van hybridesering ontbreekt, net als de hulp van een turbo of een compressor. Specs? 477 Pk, 530 Nm koppel, 8-traps directs shift sporttransmissie met schakelflippers en achterwielaandrijving. Een indrukwekkend pretpakket.

Agentz-Lexus-RCF-2015 (17)

Één simpele draai aan die Drive Mode Selector is dan ook voldoende om het complete karakter van de RC F te veranderen. In plaats van een stabiele Japanner, blijkt de RC F namelijk een zwaar manisch depressieve patiënt, zonder tussenkomst van medicijnen of een zielenknijper. De psychiater, dat ben jij als bestuurder, heerser en coördinator van deze oranje schicht die zijn rustige inborst in Sport+ modus verruilt voor een ontzagwekkend geweld.

Agentz-Lexus-RCF-2015 (10)

Zodra het gaspedaal namelijk volledig is gevloerd en de in een hitsig naaldje veranderde toerenteller de 3500 tpm is gepasseerd, ontketent de V8 een soort van oerkracht. De toch al niet malse standaard brom verandert in no-time in een luide en diepe V8 schreeuw die wordt bijgestaan door een subtiele – V10 achtige – huil. Onze bloeddruk schiet van enthousiasme net zo snel omhoog als de snelheid van de digitale en analoge snelheidsmeter terwijl de 8-traps automaat razendsnel wisselt van verzet. Vergezeld van een stevige duw in de rug bereiken we in luttele seconden hoogst illegale snelheden en weten wij van gekkigheid haast niet wat de volgende stap gaat zijn.

Agentz-Lexus-RCF-2015 (3)

Het snelheidspotentieel is namelijk ontzagwekkend. Hoe hoger de snelheid, des te harder lijkt de V8 eraan te gaan sleuren. 100, 140 of 270 km/u; het maakt niet uit. De Lexus vliegt er in luttele seconden heen als een bloeddorstige tijger die elke stap zijn klauwen verankert in zijn ondergrond, want plakken aan het asfalt; dat doet de RC F! Het onderstel praat continu met je, voelt behoorlijk lichtvoetig en stelt je constant op de hoogte hoe hoog (of laag) de mate van grip is. De balans van voor tot achter is daarnaast subliem, net als het stuurgevoel.

Agentz-Lexus-RCF-2015 (12)

En daar hebben we meteen de voornaamste kracht, naast die van het goddelijke motorblok, van de RC F te pakken. Het is namelijk bijzonder hoe de Lexus engineers een mate van verfijning hebben toe weten te passen in een volbloed exoot. Hoe bont je het ook maakt; onhandelbaar wordt ‘ie ondanks de 477 raspaarden op de achterwielen nooit. Daarnaast zorgt deze verfijning voor een positionering naast auto’s als de BMW M4 en Jaguar F-Type, al is de mate van grip en handelbaarheid van de RC F een stuk properder dan bij die exotische Brit. In vergelijking met de M4? Dan is de RC F de entertainer, bruut en bijzondere van het stel. De M4 mag op het circuit dan misschien een paar tiendes sneller zijn; als bestuurder stap je gewoon liever in de sensationele Lexus.

Agentz-Lexus-RCF-2015 (1)

Ja, Radical, Coupé, Fuji Speedway. Onthoud die woorden goed, want het is de definitie van het puurste en misschien wel beste dat Lexus in zijn vijfentwintig jarig bestaan heeft gecreëerd. Gecreëerd ja, want dit soort machines, die worden niet gemaakt, maar geschapen. Er is pure passie voor nodig. Passie voor design, techniek en perfectionisme op een manier waarop alleen Japanners dat kunnen. Van de titanium kleppen in het immense motorblok tot aan het zorgvuldig gestemde koor dat hun zang voortbrengt uit de vier vuistdikke uitlaatpijpen; dit is een volbloed.

De Lexus RC F kent een vanafprijs van net iets meer dan 120k euro. Een fiks bedrag waarvan ongeveer een derde verdwijnt richting de belastingdienst. Zonder BPM is-ie namelijk 11 mille goedkoper dan de M4, maar de BMW is – op papier althans – een stuk zuiniger waardoor er onder aan de streep minder hoeft worden afgetikt. Een 5.0 V8 onbereikbaar maar ben je gezwicht voor het fantastische design en dito interieur? Dan is het goed om te weten dat de RC300H binnenkort wordt toegevoegd aan de Lexus showroom. En ja, een ‘H’ en dat betekent efficiency en power met een altijd gunstig prijskaartje en – hoogstwaarschijnlijk – 20% bijtelling.

Voor meer informatie klik je hier.

Agentz-Lexus-RCF-2015 (9)

Agentz-Lexus-RCF-2015 (14)

Agentz-Lexus-RCF-2015 (16)

Agentz-Lexus-RCF-2015 (19)

FacebooktwitterFacebooktwitter