DSC0142-725x483

Gentz on the move: Peugeot Metropolis 400i RS

Agentz moet een klein leugentje opbiechten. Op de vraag ‘hebben jullie toch wel enige ervaring met tweewielers?’ antwoordden wij doodleuk; ‘geen probleem!”. Wat de desbetreffende dame echter niet wist is dat die ervaring afkomstig is van een leenscooter waar we twee dagen mee op Ibiza hebben rondgescheurd. Toch was het ‘leugentje’ niet zonder reden. Het testobject betrof namelijk een Peugeot Metropolis. Een driewieler die je in Nederland mag besturen met een B-Rijbewijs. Ideaal voor de forenzende gentleman, echter waren we wel van mening dat we er dan zonder – bij wijze van – rijlessen mee weg moeten kunnen rijden. En zo geschiedde het dus dat Agentz de kou, regen en een ijzige oostenwind trotseerde op één van de meest bijzondere Peugeots ooit.

_DSC0110

De Metropolis zet een trend en noviteit door die een aantal jaar geleden werd gestart door Piaggio. Die introduceerden namelijk de MP3. Een stukje technisch vernuft dat aan de voorzijde – in plaats van één wiel – twee wielen huisvestte. Dit zorgde voor meer stabiliteit, maar vooral een typegoedkeuring als auto. En daarmee werd het plots mogelijk om als rijbewijs-A-loze forens het dagelijkse file-leed te omzeilen! Superhandig natuurlijk, maar als een goedgeklede aap rondtuffen op een driewieler? À non! moeten ze bij Peugeot gedacht hebben.

_DSC0134

Et Voilà! De Peugeot Metropolis was geboren. Tot het echter zover was werd er nauw samengewerkt tussen de brommer- en autoafdeling van het Franse merk om een zo origineel mogelijke creatie neer te zetten. Of dat is gelukt? Wat ons betreft wel! Meteen na de eerste kennismaking waren we namelijk al verkocht. Het is die gekke Jacques en Jean-Pierres gewoon gelukt om een iel en smal ding met drie wielen een attractief uiterlijk mee te geven dat behoorlijk wat trekjes vertoont van de ‘ordinaire’ autotak. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de dubbele koplampen, de grille en de sierlijk vormgegeven achterverlichting. Hoe gaaf is dat!

_DSC0112

Daarnaast is het niet alleen maar auto-esthetiek wat de klok slaat. De Metropolis deelt ook allerhande technische snufjes met zijn autobroeders. Zo hoefden wij na het opstappen slechts de sleutel bij (of op) ons te dragen. Keyless entry dus. Ook een elektronische parkeerrem – die je vrij cool ontgrendelt met het Peugeot-logo op het stuur – is een typische auto-gimmick. Ook fraai en bovendien volwassen: een kilometer- en toerenteller die rechtstreeks afkomstig lijken te zijn uit een Peugeot-automobiel met daartussen een uitgebreide boordcomputer. Deze verschaft je niet alleen basic informatie als de tankinhoud of de temperatuur, maar huisvest zelfs een heuse bandenspanning- en verbruiksmeter. Praktisch is deze Peugeot overigens ook. Zo is-ie voorzien van maar liefst twee ‘kofferruimtes’ die je beide keyless ontgrendelt. De ene bevindt zich onder het zadel en is ruim genoeg voor een kleine weekendtas, terwijl de andere zich achterop bevindt en plek biedt aan een helm plus handschoenen en prularia.

Agentz-peugeot-metropolis

Tijd om op pad te gaan. De ervaring met een dergelijk apparaat was nul, maar al snel bleek de Metropolis behoorlijk wat ‘scootertrekjes’ te hebben. Zo startten we de Metropolis – na het omdraaien van het contact – met een knopje rechts terwijl we met de linkerhand de rem bedienden. Pffrrr, die loopt! Nu nog weg zien te rijden. Enige research en verdieping in de Metropolis-materie, leerde ons dat je met een schakelaartje rechts op het stuur de twee voorste wielen als het ware kan ‘locken’. De brogues van straat houden is dus geen probleem, al vergde dat zeker wat oefening. Zodra je ook maar een klein beetje gas geeft, verdwijnt namelijk diezelfde lockmodus en veert ‘ie dartel van links naar rechts. Al klinkt dat misschien wat overdreven, want stabiliteit; dat is het credo van de Metropolis!

_DSC0113

De eerste kilometers doen we rustig aan. Althans, zodra een bochtig stuk asfalt opdoemt. Op de rechte stukken durven we al snel méér en dat vertaalt zich dan ook in een joyride-achtige rijstijl voor wat betreft de berührung van het gaspedaal. Tussen de benen huist namelijk een 400cc grote cilinder die een vermogen opwekt van bijna 40 pk. Hahaha, hoeveel!? Nou, ogenschijnlijk weinig, maar laat je niet foppen. In combinatie met een gewicht van 250 kilogram (vrij serieus voor een motorfiets) kom je namelijk al snel uit op een pk gewichtsverhouding van 160 pk per ton. En dan hoeven we jou natuurlijk niet te vertellen dat een dergelijke verhouding – die vergelijkbaar is met een BMW 330i of een Mercedes-Benz C350e – garant staat voor plezier.

_DSC0138

Zo veel plezier dat we ontelbare keren lacherige Sjonnies in GTI’tjes en zelfs het meer ‘premium spul’ bij het stoplicht stof lieten happen. Met name de acceleratie tussen de 30 en 90 km/u bleek ronduit verslavend, net als de traploze versnelling. Iets dat op het conto komt van de CVT automaat die perfect bij de Metropolis past. Leuk was bovendien de serieuze en vrij zware brom die ‘ie dan produceert. Ook prettig: Na het afleggen van honderd kilometer over snel- en secundaire wegen, bleven we opvallend droog gezien het regenachtige weer. Het directe resultaat van het compacte windscherm en de ‘zee’ aan ruimte tussen het zadel en ‘t stuur. Hier vind je net als bij een scooter een praktische plank (inclusief tassenhaakje!) met een rempedaal. Ook de stabiliteit en het daarbij horende gevoel van zekerheid bij het inhalen van vrachtwagens en bussen was fenomenaal.

_DSC0161

Goed, tijd voor wat bochtjes. Althans, de eerste serieuze bocht op snelheid (die van de A4 naar de A13 komende vanaf Amsterdam) namen we met een beschamende 70 km/u. Zo stoer als we waren op ‘t rechte stuk; als regelrechte mietjes tokkelden we over het strakke en onschuldige asfalt de A13 op. Dit is een iets andere koek in vergelijking met een scooter of motorfiets. Gelukkig wende het snel en waren we na twee dagen rondscheuren finaal verkocht. Damn, wat is dit gaaf! Zodra je de feeling van de Metropolis hebt te pakken is het een regelrechte pretmachine waarmee je elke bocht induikt als een blije en hyperactieve hond. Enkel een snelle wissel van links naar rechts verraadt dat er iets meer mechaniek en techniek in het vooronder schuilgaat dan bij een tweewieler.

_DSC0110

En tja, dan het piece de résistance; filerijden! Want ja, ook met de Peugeot Metropolis mag er tussen de file door worden getokkeld. Een behoorlijk aparte ervaring die verrassend genoeg behoorlijk snel went. Zodra een file opdoemde, activeerden wij de alarmlichten en baanden we ons een weg door het stilstaande of langzaamrijdende blik. Het gekke is dat je zelf in een soort van ‘motorrijd-modus’ schiet. Je gaat extra goed anticiperen, hoopt dat die éne Renault je heeft gezien en zwaait even als die ene Volvo wat extra ruimte voor je maakt. Nooit meer file dus, al is het wel belangrijk om in acht te nemen dat er bij dergelijke acties echt wel enig risico komt kijken.

_DSC0142

En zo kwam het dan ook dat we na een kleine week rondbrommen behoorlijk verknocht zijn geraakt aan die ietwat gekke, maar behoorlijk esthetisch vrij stijlvolle Peugeot Metropolis. Zo erg zelfs dat het ons niet zou verbazen dat eenzelfde stukje vernuft binnen afzienbare tijd bij ons op de oprit wordt geplaatst. Wat zoiets dan mag kosten? Net zo veel als Peugeots kleinste vierwieler. Om en nabij de tien mille. Kanttekening daarbij is wél dat de vaste en gebruikskosten een stuk lager zijn dan bij een auto. Veel lager zelfs. Zo int de Belastingdienst jaarlijks nog geen honderd Euro wegenbelasting en betrof ons overall verbruik – inclusief Hooligan-rijstijl – slechts 1 op 23. En oja, dan nog het filerijden. Super!

Met dank aan Moteo Nederland. Zelf een proefrit maken? Klik dan hier.

FacebooktwitterFacebooktwitter