agentz-toyota-c-hr

Gentz on the move. Toyota C-HR Dynamic

Als één van de eersten in Nederland kroop de redactie van Agentz de afgelopen week achter het stuur van de gloednieuwe Toyota C-HR. Een auto die voor vele gentz als een Japanse donderklap de Toyota showroom heeft betreden, maar daar als een rasentertainer meteen de show steelt. Met de C-HR start het merk namelijk een nieuw tijdperk dat een imago, dat gekenmerkt werd door degelijk, zuunig en saai, met een rotklap 180 graden om moet gooien.

_dsc0005

Imago, imago en nog eens imago. Werk aan de winkel dus voor het merk van de Prius en buurtsuper-lieveling Yaris. Toyota’s wapenfeit? Een knap staaltje design en een grondige research onder een bepaalde bevolkingsgroep. Generatie Y. Jonge dertigers. En wat bleek? Zij zijn op zoek naar een kek uitziende auto die – vanwege de vele kilometers in de stad – een hoge zitpositie heeft, evenals strakke rijeigenschappen, ruimte en comfort. Ook op technologisch gebied wensten zij het laatste op het gebied van connectiviteit en safety.

_dsc0032

En eureka! Dit is ‘m dan. De C-HR, dat staat voor Coupé High Rider. Marketingtechnische lariekoek of wijsheid? Wat ons betreft dat laatste, want hoe tegenstellig het ook mag klinken; het is de Toyota designers best aardig gelukt om een coupé achtig design toe te kennen aan een crossover die wat hoger op zijn poten staat. Een knap staaltje ontwerpen dat onder andere komt door de op het oog aflopende daklijn en de standaard grote spoiler op de achterruit. Diamanten lijken daarbij het uitgangspunt te zijn geweest voor wat betreft de designtaal. Scherpe lijnen en glooiïngen rekenen finaal af met de efficiënte vorm van de Prius. Sexy hoor, alsof we hier kijken naar een goedgebouwde hunk met een paar goed geëpileerde wenkbrauwen.

_dsc0027

Ook vanbinnen is deze designtaal voortgezet. Hier zien we een bijzonder elegant, maar tegelijkertijd ook futuristisch vormgegeven dashboard dat op vrijwel alle plaatsen is voorzien van verfijnde en zacht aanvoelende materialen. Chique hoor! We voelen ons meteen op het gemak, en zien bovendien op een erg prettige plaats een fors touchscreen dat als het ware uit het dashboard omhoog naar de bestuurder toe lijkt te reiken. Niet eerder hebben we een zo fijne plek voor een multimedia- en navigatiesysteem gezien. Het lijkt op ooghoogte te zijn geplaatst, maar blijkt in praktijk werkelijk niets van het zicht naar voren te ontnemen. En dat terwijl we onze stoel toch op de laagst mogelijk plaats hebben gepositioneerd.

_csc0016

Wij kropen achter het stuur van een Dynamic, de tweede uitvoering, beslist niet de meest luxueuze dus, maar al snel bleek dat Toyota standaard strooit met ‘opties’. Adaptieve cruise control met een noodremfunctie, grootlicht-assistent, rijstrookassistent, climate control, licht- en regensensoren, een achteruitrijcamera, keyless entry & go en een keurig klinkend audiosysteem met Bluetooth audiostreaming en USB en 17-inch lichtmetalen velgen. Het is allemaal aanwezig, en dat is ronduit scherp gezien de €28.000,- die ons testexemplaar moest kosten. Het safety pakket, met die fancy cruise control en dergelijke is zelfs standaard op elke C-HR! Daarmee wil Toyota een statement afgeven dat veiligheidsverhogende gadgets ook standaard kunnen worden opgenomen in het uitrustingspakket. Nog meer fancy opties? Dan heeft Toyota zelfs door JBL een speciaal audiosysteem laten ontwikkelen.

_dsc0038

Maar goed, hoe rijdt ‘ie? Nou, behoorlijk goed! Sterker nog, de C-HR blijkt al snel de beste crossover waarin we ooit hebben gereden. Waarom? De Toyota-engineers zijn erin geslaagd om een hoog op de poten staand model een ongekend scherp rijgedrag te geven, zonder dat hij is veranderd in een stuiterbal. Onder ander de lange wielbasis (die vergelijkbaar is met die van een forse sedan) zorgt hier voor rust, terwijl het heerlijk in de hand liggende stuurwiel uitdaagt tot het steeds harder nemen van bochten. Damn, wat is dit een heerlijk karretje om in te rijden. Zo scherp, zo stabiel, maar ook zo comfortabel: dit is de nieuwe benchmark.

_dsc0009

Ook motorisch is het goed gesteld. Die van ons was voorzien van een 1.2 Turbomotor. Een 116 pk sterk ding dat standaard is gekoppeld aan een puik schakelende zesbak. Hij is stil, krachtig en smeuïg voor wat betreft de prestaties. Grappig detail: Concurrenten als de Jeep Renegade en Honda HR-V mogen dan een grotere motorinhoud en dito pk’s hebben, de prestaties van de C-HR zijn beter of gelijk. Ook voor wat betreft het verbruik, want ondanks de prille kilometerstand van onze testauto, nam ‘ie genoegen met een gemiddelde van 1 op 16. Niet zuinig genoeg? Dan is de C-HR ook leverbaar als Hybrid en die heeft dezelfde vies-zuinige aandrijflijn als in Prius. Standaard tevens voorzien van een automaat, al is die ook leverbaar op de 1.2 Turbo, zelfs in combinatie met vierwielaandrijving.

_dsc0006

Ja, die C-HR. Dat is wat ons betreft een zeer welkome makker. Een heerlijk kek, maar ook stijlvol ding. Een je hebt het of je hebt ‘t niet exemplaar, waarbij de C-HR ‘het’ heeft. Alles klopt en is doordacht. Oké, het zicht schuin naar achter mag misschien beter, maar de grote spiegels vereffenen dat ruimschoots. En oja, dan nog zijn prijs. Die is ronduit scherp te noemen. Instappen doe je vanaf 25 Mille. De onze, met als zijn opties en mooie 17-inch wielen. Die kostte slechts tweeënhalve mille meer. Een koopje, zeker als je ‘m vergelijkt met de concurrentie die qua rijeigenschappen, design en look&feel niet kunnen tippen aan de Toyo. Want ja; de C-HR, dat is een auto waarin wij wel gezien willen worden!

FacebooktwitterFacebooktwitter