tesla-texel

Per Tesla Model S naar Hotel Greenside op Texel

Of we een nachtje op Texel wilden overnachten, en daar dan met de snelste vierdeurs sedan ter wereld heen wilden rijden? Maar natuurlijk! Hoe seksloos kan Texel zijn als je dit kleine Nederlandse eiland bezoekt met een ogenschijnlijke supercar? En oja: de accommodatie waar je zal verblijven zal het vervoer gedurende de nacht binnen zes uur weer voltanken. Inderdaad, vrij traag, maar wel gratis! En zo kwam het dan ook dat wij ons voor Agentz richting het meest noordelijke puntje van Nederland begaven. 

_dsc0028-kopie

Onze partner in crime, dat betrof de Tesla Model S P90D. Een luxe wagen met supercar prestaties die door zijn 773 pk sterke motoren in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u accelereert. Motoren ja, want de D in P90D staat voor ‘Dual’ en dat betekent dan weer dat de Model S is voorzien van een motor vóór én achterin. Na een spoedcursus Model S en het ‘even snel ervaren ‘ van diens potenties, werd het tijd om te vertrekken richting Den Helder. Een ritje van goed anderhalf uur.

_dsc0033-kopie

Wat in die ‘stoomcursus Tesla’ overigens weer duidelijk werd, is hoe fris en ongekend helder de auto in elkaar steekt. Starten, dat doe je bijvoorbeeld niet met een sleutel of een powerknop. Nee, er is een handeling weggenomen. Het simpelweg openen van de portieren (je weet wel, die met die fancy uitschuifbare handgrepen), het plaatsnemen achter het stuur en het uiteindelijk intrappen van ‘t rempedaal is voldoende om het beest tot leven te wekken. Zo ook het navigeren. Alle functionaliteiten van de auto zijn nou eenmaal gehuisvest in het fantastische 17-inch grote scherm, evenals het door Google Maps en Tesla gefinetunede navigatiegedeelte.

_dsc0082

Zo bevond ons hotel zich op Texel en volstond het enkel intypen van ‘Hotel Greenside’ om het vertrek mogelijk te maken. In no-time waren we dan ook op pad en ondervonden we stante pede één van de Tesla’s tofste features. De Autopilot. Al na de eerste meters handenloos (het kan!) rondzoeven op de snelweg, waren we meteen diep onder de indruk. Het is simpelweg ongekend hoe de Tesla engineers, in een relatief krap tijdsbestek het beste – deels – autonome systeem op de markt hebben neergezet.

_dsc0048-kopie

Met de handen zo nu en dan aan het stuur, maar de gedachten en het zicht er verder wel continu bij, passeren we Alkmaar en rijden we over de saaie 80 km/u wegen richting Den Helder. Om half drie pakken we de boot, gaan we aan boord, en zetten we dik twintig minuten later vaste voet op de ziltige grond van Texel. Slechts 8 km verderop ligt ons hotel, maar wederom activeren we een zogenaamd ‘paasei’. In plaats van hoola muziek, een glaasje Blue Curaçao of six- en eight packs tot en met, werden we namelijk verwelkomd door een ongekend zure mestlucht. Normaal gesproken reden tot het dichtdoen van de ramen en het uitschakelen van de ventilatie, maar niet in de Tesla. Die heeft namelijk de Bio Weapen Defence mode! Een feature die werkt middels een speciaal filter en daarmee het interieur van de Model S zo ‘steriel’ als een operatiekamer kan krijgen. Echt? Geen flauw idee, maar dat we niets meer roken van het Nederlandse stukje biowapen mag duidelijk zijn.

hotel-greenside-front-ii

Het hotel bevond zich in één van de Texelse metropolen, De Koog. Het viersterren Hotel Greenside dat gelegen is aan een fraai stukje water. Recht voor de deur vinden we al snel de Tesla-lader. Stoppen, uitstappen, pluggen en hoppa; klaar om te tanken. Op het eerste gezicht maakt Greenside een vrij eenvoudige en bescheiden indruk, maar na binnenkomst blijkt het een logement met klasse en dito ambiance. Onze kamer, dat betrof een zogenaamd Superior Wellness verblijf. Extra ruim en luxe, met gadgets als een giga-whirlpool met fancy LED verlichting, een sunshower, Rituals zeepjes en verfrissingen en – uiteraard – comfortabele climate control. We voelden ons dan ook al snel op het gemak!

beste-hotel-suites-op-texel

Maar, er bleek al snel meer. In Greenside vind je namelijk ook Restaurant Wambinge en gastronomische fans als we zijn, reserveerde we ook daar een tafel. Het menu? Dat lieten we bepalen door chef de cuisine, Melvin van Sambeek. Een uitstekende keuze, want het op hoog niveau verwennen is iets waar de Texelaren wel raad mee weten. Zes gangen verdwenen er onder onze neus, begeleid door de nodige kwaliteitswijnen en dito kennis van Wambinges uitstekende bedienend personeel. Weetje: Er wordt zeer lustig gebruik gemaakt van Texelse specialiteiten als zuivel, vlees en groenten. Één nadeel: Na een dergelijke bourgondische maaltijd met de Tesla op pad, dat konden we diezelfde avond wel vergeten. Sterker nog: We verdwenen als twee giechelende schoolmeisjes richting onze kamer waar we al snel wegzakten in de ongekend lekker liggende boxprings.

hotel-greenside-wambinge-845x684

Na een zalige nachtrust, een puik ontbijt en het bijtinten onder de douche, gaf een app op de telefoon aan dat de Tesla er weer klaar voor was en ondertussen het interieur op temperatuur bracht. Tijd dus om een aantal uur over het Texelse rond te cruisen. De constatering dat we hier te maken hebben met een typisch stukje Nederland hebben we al vrij snel gemaakt. Texel is niet zoals andere eilanden. Op land mis je de connectie met zee, maar de Texelse identiteit, die zit in iets anders. Een eersteklas stukje natuur als ‘De Slufter’ bijvoorbeeld, of een dorpje als Den Burgh. Stuk voor stuk, jawel – ook het natuurgebied! –, zelfs voorzien van een heus tankstation, speciaal voor de Tesla.

_dsc0039-kopie

Maar, asfalt, dat hebben ze ook op Texel. Heel strak asfalt zelfs. Tijd om modus Ludicrous in te schakelen! Op dat moment krijgen de twee motoren in onze Tesla alle voorradige juice en sprint ‘ie in minder dan drie seconden naar de 100 km/u. Hoe we dat het beste kunnen omschrijven? Wel, het woord raket is simpelweg onvermijdbaar. De manier waarop je in de Tesla wordt gelanceerd is haast onvoorstelbaar. Zo bizar en zo vies snel dat een waarschuwing richting je passagiers op zijn plek is. Hier is geen plaats voor zwakke kippennekjes of fragiele ruggenwervels. De Model S, die vreet ze in een paar seconden finaal op.

_dsc0064-kopie

Het is dan ook niet voor niets dat de modus die deze zieke en belachelijk snelle acceleratie mogelijk maakt, maar liefst elfduizend Euro moet kosten. Dat is dus de prijs van een leuke Fiat 500, maar dan als optie. Is-ie dat waard? Zonder twijfel. Je bent daarna namelijk de bestuurder/eigenaar van de snelste vierdeurs sedan ter wereld. Zelfs een snelle motorfiets zal alles uit de kast moeten trekken om je enigszins concurrentie te bieden. Leuk detail: Wie echt de volle acceleratie van de Model S wil ervaren en bewerkstelligen, zal het ‘gaspedaal’ razendsnel naar de bodem moeten trappen. Want ja; dit is van invloed op de acceleratietijd. Instant vermogen en grip noemen ze dat.

_dsc0023-kopie

Nadat we de zoveelste dijk, het zoveelste schaap, maar ook een aantal bijzonder fraaie stukken van Texel vanuit de Tesla hebben gespot, zetten we koers naar ons eindpunt. De welbekende vuurtoren. De Model S, die positioneren we op een extra breed voetpad. Mooi voor de foto’s, maar ook voor het contrast. We staan namelijk met de meest vooruitstrevende auto van dit moment op een fantastisch nuchter en typisch klassiek stukje Nederland. Het contrast, dat kan niet groter, maar toch zijn ze zo gelijk. De Tesla heeft namelijk een behoorlijke dosis wilskracht, net als de Tesselaren. Twee sterke motoren, heeft ‘ie ook, net als de Tesselaren in de vorm van toerisme en agricultuur. Maar, de misschien nog wel belangrijkste overeenkomst, dat is de stilte en sereniteit. Het is in het geval van de Model S namelijk te bizar voor woorden hoe handelbaar, stil en comfortabel een immens vermogen van 773 pk aan kan voelen. Zo kroop vriendlief van ondergetekende tijdens de fotoshoot achter het stuur en verplaatste hij de Tesla alsof het zijn eigen auto betrof. “Kan je je voorstellen dat je nu rijdt met een auto die sneller is dan een Lamborghini?”

‘Onze trip richting Texel betrof een zogenaamde Destination Charger roadtrip. Deze Tesla-laders bevinden zich bij speciaal door Tesla geselecteerde accomodaties van hoog niveau.

_dsc0013-kopie

FacebooktwitterFacebooktwitter